TARTU ÜLIKOOL AVATUD ÜLIKOOL
PÄRNU KOLLEDZ
Sissejuhatus sotsiaalpoliitikasse
Heaoluriigist Eestis.
Referaat
Õppejõud: Kai Kotka
SA- 99-2
Sotsiaaltöö korraldus
Riina Redlich
Pärnu 2000
Heaoluriik on mitmetasandiline mõiste. Heaoluriik on mõiste,
mis tähistab sellist ühiskonda või ühiskonna
arenguetappi, millele on omane solidaarsus ligimesega ning millel
on süsteemsed, avaliku ühiskonna tagatud vormid. Euroopas
kätkes heaoluriigi mõiste järgmisi põhimõtteid:
tööd peaks olema piisavalt kõigile, kes seda
vajavad, haridus kättesaadav kogu rahvale; tervishoiuteenuseid
peaksid saama kõik kodanikud ja kõikide kodanike
toimetulek peaks olema kindlustatud.
Keskseks küsimuseks on: kuidas tagada kodanike toimetulek
sotsiaalsete riskide korral töötustoetuse, tervisekindlustuse,
õnnetusjuhtumi vastu kindlustamise töövõimetus-
ja vanaduspensioni ning peretoetuste abil. Lõpuks peab
heaoluriik suutma tagada ka sotsiaalabi (õppetoetus, invaliidide
toetus, eluasemetoetus) et keegi ei langeks äärmisse
viletsusse ja vaesusse (Malvet, Mikkola 1998, 14).
Eesti on üleminekuperioodis, kus peamiseks kõneaineks
on integratsioon. Sotsiaalpoliitika vallas on esimene samm tehtud
(Eesti kirjutas Euroopa Sotsiaalhartale alla 1998. aasta mais),
ees ootab Euroopa Liidu Liikmeks astumine eeldatavasti aastatuhande
esimesel kümnendil. Eesti on alla kirjutanud ja ratifitseerinud
Euroopa inimõiguste koventsiooni - tsiviil- ja poliitiliste
õiguste olulise seaduste kogu, moodustades ühtlasi
ka sotsiaalkaitse valdkonna peamise koodeksi, mille alusel on
üksikisikul võimalik riigiga kohut käia. Sotsiaalhoolekande
vallas määratlevad Euroopa standardid esmalt toimetulekutoetust.
Euroopa Sotsiaalharta sisaldab miinimumstandardeid lastele,
perekondadele, vanuritele, puuetega inimestele ja võõrtöölistele
ja nende täitmisega ei teki Eestil erilisi raskusi.
Komistuskiviks teel Euroopa Liitu on hetkel veel:
o hoolekandes viibivate isikute inimõigused
o teenuste struktuuri parem väljatöötamine
o vähemusrahvuste õigused
o rahvatervis
o töötervishoid ning turvalisus
o Inflatsioonimäära peab piirama vähemalt 3%-ni
(Euroopa Majandus-ja Rahaliidu lubatav inflatsioonitase)
o Välisvõla suurust tuleb vähendada, see võib
takistada sotsiaalsektori arengut
Ülaltoodu põhjal võib tõdeda, sotsiaalküsimustes
ei ole Eesti veel kaugeltki valmis ja küps, kuid teel heaoluriiki
arenenud Euroopa mõistes on ta juba kindlasti.
Omavalitsuse ülesandeks on tagada oma valla elanikele minimaalne
toimetulek, eesmärgiga leevendada nende vaesust ning aidata
tõsta nende toimetuleku taset. Ka sellega ei tohi üle
pingutada. Kriitika heaoluriikide kohta 1960 Pekka Kuusi: Heaoluriigid
õpetavad õpitud abitust riigipaternalistlik süsteem
viib inimeste initsiatiivi alla, kõrge töötuabiraha
ei stimuleerigi inimest enam tööle. Näide Eesti.
Sotsiaalpoliitika ülesanne on eraldada teatud elusituatsioonid
ja sotsiaalsed riskid majanduslikest teguritest ja selles osas
heaoluriigid erinevad sedavõrd, kui palju on kindlustusorientatsioon
eraldatud turusituatsioonist. G. Esping - Andersen (1990) on
toonud välja olulise nõude heaoluriigile: töötamisest
sõltumatult toimetuleku võimaldamine, inimesel
on võimalik elada ühiskonnas ka siis, kui tal pole
ressursse ja võimeid osaleda tööturul. Vahendiks
on siin tulude jaotus ja subsideeritud sotsiaalteenused (Urponen
1997).
Heaoluriikides on erinevaid eeliseid. Kui Inglismaa näiteks
on teenustekeskne ja Saksamaal on prioriteediks tuludejaotuste
süsteem, siis Eestis on taasiseseisvumisest alates töötatud
välja sotsiaalteenuste nimistut, arendatud avahoolduse
süsteemi ja samas ka sotsiaalkindlustust (heaoluriigi
kõige esimene ja põhilisem vahend). Kui aga arvestada,
et edukas majanduspoliitika on kõige parem sotsiaalpoliitika
(ainult rikkuse loomisega on võimalik rikkust ümber
jaotada neile, kes ei suuda mingil põhjusel täie
pingega töötada), on riigi majanduskasv see vahend,
mis aitab lahendada paremini sotsiaalprobleeme. Siit
jõuan edasi Eesti lähituleviku olulise ülesande
juurde: tööjõuturu arendamine (kõrge
tööhõive tase on heaolu oluline komponent).
Kuna heaolu on tulenev mitmetest allikatest, kuulub siia hulka
ka vabatahtlik hoolekanne. Arvan, et Eestis on see päris
kõrgelt arenenud -jõudsalt on edenenud Eesti kristlik
hoolekanne, pereringis või naabrite abi kasutamine on
Eestis läbi sajandite kasutusel olnud.
Sotsiaalne integratsioon ei ole majandusliku tausta
kõrval sotsiaalpoliitikas vähem tähtis: ühiskonnasisesed
moraalikokkulepped, abiandmise väärikus jne. Eesti
Vabariigi Sotsiaalhoolekandeseadus sätestab kliendi saladuse
hoidmise kohustuse, perekonnaseadus laste ja vanemate vastastikused
kohustused.
Lõpetan Marju Lauristini sõnadega teaduslikul
konverentsil Rapla maavalitsuses 1998.a. märtsis: "Sotsiaalpoliitika
all mõistetakse tavaliselt sotsiaalhoolekannet, mitte
aga inimeste mõttelaadi. Mõttelaadi muutmine ja
nõrgematega harjumine võimaldab neid aga edaspidi
aidata." Kaasinimeste mõistmist ja nõrgematega
arvestamist ei saa osta ega müüa. Preventiivne töö
sotsiaalhoolduses peab tegelema ka hoiakute kujundamisega,
ühiskondliku eituse ennetamisega, positiivse hinnangu
tekitamisega sotsiaalpoliitikasse.
KASUTATUD KIRJANDUS
Avaldatud allikad
Malvet, Merle. Mikkola. Matti (1998). Sotsiaalhoolekanne.
Helsingi. 14
Avaldamata allikad
Urponen, Kyösti (1997). TPÜ sügissemestri
loengumaterjal. Käsikiri. Tallinn.
|