OSHO
Tantra, vaimsus ja seks.
(orig. Tantra, Spirituality & Sex, 1983) Tlk.
Ingvar Luhaäär (1994), Tallinn 1994, Egregor
Raamatu tervikteksti lugemiseks
vajuta SIIA
Stardipunkt on siin ja praegu ning meetod - võtta
end sellistena, nagu oleme.
Selles äratundmises peitubki võimalus muutuseks.
Sa oled osa reaalsusest, seetõttu on tarbetud
võitlus, konfliktid, vastandumine loodusele.
Selle asemel kasuta kõike, mida endas ja endast väljaspool
leiad: kasuta selleks et areneda.
Õigesti kasutades saab energiast sinu liitlane,
valesti kasutades vaenlane. Energia on neutraalne.
Normaalsus on meie jaoks hullumeelsus.
Tegelikult ei olegi vaja mingit suhtumist - kui meil
seda pole, olemegi loomulikud.
Ainult sügav teadvelolu ja tundlikkus võimaldab
meil midagi mõista.
Tunneta kõige ühtsust! Omaksvõtu,
mitte võitluse kaudu saavutad sa ühtsuse.
Ära keskendu üksnes polaarsuse vaatamisele
vaid näe ka sügavat ühtsust selle taga.
Niipea kui tunnetad midagi, oled sellest ka vaba.
Armastus on tegelikult midagi kõige absurdsemat,
mida võib kujutleda - tal ei ole mingit eesmärki
väljaspool iseennast.
Armastus on siin ja praegu ja tulevik kui mõiste
langeb hoopis ära.
Seetõttu ütlevadki targad mehed, et armunud
on pimedad ja hullud.
See tähendabki seda, et nad ei näe minevikku ega tulevikku.
Kuidas on kahe mitteolemise vahel võimalik
olemine? (minevik ja tulevik)
Kui vaatad ringi ajas, näed alati müüre.
Kui vaatad väljaspoole aega, näed piiritut taevast.
Armastus avab igaviku. Kui sa oled ealeski armastanud, tead oma
kogemusest, et armastus sobib meditatsioonitehnikaks.
Sula tegevusse nii täielikult, et tegijat nagu
enam polekski. See peab muidugi paika ka kõigi muude tegevuste
puhul, olgu selleks siis söömine või käimine,
ainult et armastuses on kõige kergem sellega - ego hajutamisega
- algust teha.
Hukka mõista tuleb väärdumust, mitte
seksi. Armastus peab õitsele puhkema, seksist peab saama
armastus.
Mida sa ka ei teeks, tee seda meditatiivselt, kogu
hingest.
Tõelist intiimsust kahe inimese vahel võikski
määratleda nii: see on tunne, et sa oled üksi,
kuid ometi olete kahekesi.
Kui tead juba kord teed, siis tead ka, et see on su
enda sees. Partner üksnes aitas sul seda leida ja sina aitasid
selles teda.Teine ärgitas sind leidma midagi, mis oli alati
sinus endas olemas olnud.
Väärtuslik on see, mida ei saa anda, kuid
mida võib teises esile kutsuda. Õpetaja esitab
sulle väljakutse, juhib su sinnamaani, kus sa märkad
midagi, mis on olnud sinus kogu aeg, kuid sa pole olnud sellest
teadlik. Kui sa nüüd oled selle avastanud, pole õpetaja
järele enam vajadust.
Inimene ei ole sündinud neurootik, kuid ta sünnib
neurootilisse maailma ja ühiskond ta ümber teeb temast
varem või hiljem neurootiku.
Neuroosi puhul on põhiline see, et su tunded
ja mõtlemine on lahknenud ning sa samastad end mõtete,
mitte tunnetega.
Kui armastad kedagi, siis pöörad talle ju
ka tähelepanu. Armastus ja tähelepanu kuuluvad ühte,
kuid tähelepanu ei tarvitse veel olla armastus. Kui surud
endas alla armastusevajaduse, asub selle kohale sümboolne
vajadus - vajadus teise tähelepanu järele.
Tantra kuulutab: kuni te pole saanud iseendas harmooniliseks
tervikuks, elate elust mööda!
Ei või jääda lõhestatuks, tarvis on saada
tervikuks.
Sartre on kusagil öelnud, et igast lubadusest
saab pettus. Ei saa anda lubadusi, sest ma ise pole tervik.
Tantra kasutab seksi vahendina. Seks on energia ja
sellisena kasutatav.
See energia on suuteline muutma sind ja kandma transtsedentaalsetesse
seisunditesse.
Tantra ütleb: seks võib olla kõige
tugevam köidik, kuid võib saada ka vahendiks ülima
vabaduse saavutamiseks.
Võib ju ka mürgist teha ravimi, kuid selleks on vaja
teadmisi.
Niisiis ära mõista midagi hukka, selle
asemel pigem kasuta! Ja ära ole millegi vastu, selle asemel
uuri asja ning jõua selgusele, kuidas seda saaks kasutada
millegi parem nimel ning ülendada.
Selle mõtteviisi (tantrismi) lähtealuse
võib kokku võtta ühte lausesse: ära heida
midagi endast ära ja ära ole ka millegi vastu - ära
tekita konflikte, sest mistahes konfliktid hakkavad lagundama
sind ennast.
Rõõm on alati sinu sisemuses. Sõber
on aidanud sel ilmsiks tulla, seda küll, kuid rõõmu
läte on ikkagi sinus eneses. Nii ei ole see mitte ainult
rõõmu, vaid üldse kõigega, ka viha
ja kurbusega.
Kaasinimesed on vaid olukorrad, mis kutsuvad meis
esile ühesuguseid või teistsuguseid tundeid, kuid
nad pole nende tunnete põhjuseks. Mis sinuga ka ei juhtuks,
see juhtub just nimelt sinuga ja see on alati sinus olnud. Kohtumine
sõbraga on vaid teatav olukord, mis kutsub sinus esile
tunded, mis olid sinus küll olemas, kuid vaibunud kujul.
Nüüd nad ärkasid.
Mis ka ei juhtuks, säilita teadvelolu oma sisimaist
tundeist. Sellega omandab su elu uue ulatavuse kõiges.
Katseta seda ka negatiivsete emotsioonidega.
Minu jaoks on see tõsiselt võetav kriteerium:
kui teadlikuks saamine süvendab midagi, peab see olema hea,
kui aga hajutab, siis halb. See, mis ei suuda tähelepanu
keskmes alles jääda, on patt, ja see, mis neis tingimustes
kasvab, on voorus.
Voorus ja patt ei ole sotsiaalselt tingitud kriteeriumid, vaid
meie sisemised otsustused.
Pimedus on lihtsalt valguse puudumine, ei muud.
Teadvustumisel hajuvad viha, kurbus, vägivaldsus,
samal ajal kui armastus, õnn, ekstaas ja rõõm
saavad paremini nähtavaks.
Ainult tegevust aeglustades võite saavutada
teadveloleku toimuvast.
Kanname rasket kaitserüüd. Seda sunnib meid
tegema ebamäärane kartus, et oleme kergesti haavatavad.
Igaks juhuks oleme siis võtnud kaitseasendi kõigi
ja kõige vastu. Niisiis oleme kivistunud hauasambaks -
elutuks asjaks.
Tantra ütleb, ole elav ja veel elavam, sest elu
on Jumal. Ei ole teist jumalat peale elu.
Ole loovam ja elavam ja sellega koos oled sa ka jumalikum. Ole
täielikult elav - ja sinu jaoks pole olemas surma.
Seks on vaid algus, mitte lõpp. Ent kui loobud
algusest, ei saa sa jõuda ka lõppu.
Sa ei suuda kunagi vastata mingile ideaalsele kavandile.
Järelikult on aina põhjust hukkamõistuks ja
etteheideteks.
Igasugune moraaliõpetus genereerib süütunnet.
See lõhe on vältimatu, sest ideaal on saavutamatu.
Tantra ei kiida heaks süütunnet, kuna vastupidiselt
üldlevinud uskumusele ei suuda see sind tõeliselt
muuta.
Hukkamõist võib arendada vaid silmakirjalikust.
Igasugune moraal loob silmakirjalikkust, see on ta
vari, millest pole võimalik vabaneda.
See on muidugi paradoksaalne, sest esimene asi mida moralistid
hukka mõistavad on silmakirjalikkus.
Ta (laps st.) pole teadlik sellest, et on olemas moraalseid
ja ebamoraalseid tegusid. Niipea kui ta saab sellest teadlikuks,
tekib lõhe. Siis hakkab laps käituma nii, nagu pole
tema jaoks loomulik, loomulikkusest saab probleem.
Psühholoogid kinnitavad, et kuna me seda alateadvuslikult
teame - et saavutatu jätab meisse märksa suurema tühjustunde
kui ebaõnnestumine -, siis me tegelikult ei tahagi edu
saavutada. Teisalt aga - kui sa ei jõua sihile, siis ei
saa sa kunagi ka teada, et siht oli vale.
Vaene mees, kes rügab, et rikkaks saada, on õnnelikum
just oma rügamises, sest teda tiivustavad lootused paremast
tulevikust.
Kui ta tõesti peaks rikkaks saama, haarab teda lootusetus.
Rikkus on, kuid rahulolu pole. Ta on küll saavutanud sihi,
kuid see ei paku talle oodatud rõõmu.
Tantra lähenemisviis on põhimõtteliselt
teistsugune. Kui sa ei tunne ise elust naudingut, ei või
sa aidata ka kedagi teist sellise elu poole.
Naudi elu, ja kui sa oskad seda teha nii, et kiirgad
endast õnne ja armastust, siis sel on soodne mõju
ka teistele. Aga see ei ole mingi ohverdamine. Keegi ei ole kohustatud
sind tänama, keegi pole sulle midagi võlgu. Pigem
tunned sa ise tänulikkust teiste vastu - selle eest, et
nad on kaasa elanud sulle su õnnes.
Kui sul endal pole midagi, kuidas võid sa siiss
anda teistele? Et anda teistele midagi, mis neid õnnelikuks
teeks, pead kõigepealt ise õnnelik olema.
Kui oled kurb, õnnetu, kibestunud, võid käituda
vaid vägivaldselt ja üksnes suurendada teiste murkoormat.
Seks on algus, mitte lõpp. Kui sa aga loobud
algusest, ei saa sa jõuda ka lõppu.
Kui tahad lõppu jõuda, pead paratamatult alustama
algusest.
Elame neurootilises ühiskonnas, kus kõik
on kurvad. Kui oled kurb, on kõigil hea meel, sest nüüd
nad võivad sulle kaasa tunda.
Kui oled õnnelik, on teised nõutud, sest nad ei
oska sinuga midagi peale hakata.
Õnnelikkus on voorus, sest õnnelik inimene
võib teha teisigi õnnelikuks.
Tantra pole selleks, et aidata sul paremini liiderlikku
elu elada, vaid selleks, et võimaldada sul seksi läbi
üleneda.
See on juba inimese loomuses, et me võime väga
kergesti segi ajada vahendi ja eesmärgi, kui see tundub
meile mingil põhjusel vajalik.
Igasugune teadmine on ohtlik, ainult rumalus ei ole,
sest sellega pole võimalik palju midagi ära teha.
Kui on midagi tõelist, siis see võib
nii aidata kui kahjustada. Ainult ebareaalne võib üksnes
kasuks tulla.
Ainult see abi ei tulene siis temast vaid on on teie enda vaimu
projektsioon.
Niisiis võivad illusoorsed asjad teinekord ka kasulikeks
osutuda, vähemasti pole neist midagi halba.
Kui vaimne otsija ei huvitu seksist, siis pole ta
üldse otsija. Ta võib ju olla filosoof, kuid otsija
ta pole.
Filosoofia on suuremalt jaolt mõttetus - mõtlemine
kasutute asjade üle.
Inimesed kujutavad Jumalat valdavalt just Piiluja-Tomina.
Kui armastus ei aita teil meditatsiooni jõuda,
siis ei aita miski.
Seksuaalsus ja vaimsus on ühe ja sellesama energia
erinevad vormid.
Tantra alustab sellest, milline sa oled, jooga aga
sinu ideaalist, sinust, kelleks sa ehk kord võid saada.
Jooga alustab lõpust, tantra algusest. Loogilisem on alustada
algusest.
Lõdvestuge, rahunege. See on tõesti
üks keerukamaid probleeme - vaim tahab ju ikka millegi poole
püüelda, mõtted on tulevikus. Just see aga rikub
kõik ära.
Olge selles, mida te teete, ärge mõelge
ette. Tulevik tuleb nagunii, pole mõtet sellepärast
muretseda.
Olge just nimelt siin ja praegu!
See enda vabakslaskmine, andumine eksistentsivoolule
seksis viibki teid meditatsiooni.
Kõik on jumal, kui me suudame anduda. Sinu
andumus loob jumalikkuse.
Iseenesest ei ole miski jumalik, ainult anduv vaim loob jumalikkuse.
|