Fritz Riemann
Hirmu põhivormid. Süvapsühholoogiline uurimus.
Tlk. Johannes Esto
Ühing, Tartu 1995, (orig. Grundformen der Angst, 1961)
Hirmu 4 põhivormi
- Hirm andumuse ees, seda tunnetatakse minast loobumise ja
sõltuvusena (tagajärjeks oht kaotada lähedased
kontaktid teiste inimestega).
- Hirm endakssaamise ees, seda tunnetatakse turvalisustunde
puudumise ja isoleeritusena (tagajärjeks oht teistest sõltuvusse
jääda)
- Hirm muundumise ees, seda tunnetatakse kaduvuse ja kindlusetusena
(tagajärjeks oht stagneeruda, vähene arenemisvõime
ja tolerantsus)
- Hirm paratamatuse ees, seda tunnetatakse lõplikkusena,
paratamatusena ja vabaduse puudumisena (tagajärjeks oht
langeda hüsteeriasse, paratamatuse eitamine omavoli rakendamise
kaudu)
Kõike seda, mis on isikule saatusega antud, psühhofüsioloogilist
sättumust, meie vanemate ja kasvatajatega lapsepõlveümbrust,
samuti seda ühiskonda oma mängureeglirega, kuhu me
sünnime - tuleb meil teatud piires endal kujundada; see
kõik on muutuv, seda ei tule vaadelda paratamatusena.
Turvalisuse ja seotuse puudumise ning sellest tuleneva umbusu
tõttu tunnetab skisoidne inimene teise inimese lähenemist
enda ohustamisena, tema esimene reaktsioon on hirm millele peagi
järgneb agressiivsus.
Seotuse puudumine (vanematega, koduga jms) on skisoidsuse
tekkimise oluliseks eelduseks, selle alged võivad peituda
juba ema ja lapse vahelise intiimsuse ärajämises.
Kes tahab end liiga kindlalt hoida, seda ähvardab oht
maailm kaotada, nii et ta lõpuks arvab, et eksisteerib
ihuüksi.
Hullumeelsuse alge võib peituda eelarvamustes.
Kui inimesed suudavad oma kannatuse ja hirmud läbi elada,
neist üle saada, siis võivad nad kõrgema inimlikkuseni
jõuda.
Soov jõuda lähedase kokkupuuteni teise inimesega,
igatsus ise armastada ja armastatud olla on meile olemuslik,
see on üks inimlikkuse tunnuseid üldse.
Kes kellestki sõltub, vajab seda inimest ja kui sind
vajatakse, näib see olevat teatud tagatis, garantii, et
sind maha ei jäeta.
Mida vähem oleme õppinud arendama oma iseseisvust,
oma ise-olemist, seda enam me teisi vajame.
Kui elult midagi ei soovita, läheb elu ikka tühisemaks
ja igavamaks.
Mida sügavamalt mea armastame, seda enam on meil kaotada
ja inimelu ohustatuses otsime me kõik kübekest turvalisust,
mida me kõige sügavamalt loodame leida armastusest.
Sageli piisab teiste lugupidamise võitmiseks üksnes
kindlameelsest pilgust, kindlast hoiakust...
See, et lapsed tuleb vabaks lasta, on paratamatus, mis teeb
emadusest seda tänamatuma ülesande, mida enam tänu
oodatakse või koguni nõutakse.
Kui välditakse individuatsiooni, Mina olemist, siis jäädakse
oma inimlikkusele midagi olulist võlgu, saadakse elus
üha enam objektiks.
Kanname põues nii taevast kui põrgut kui ka
vastutust nende eest.
Sundustega inimeste põhiprobleem on (seega) nende ülemäära
suur vajadus end kindlustada.
Perekondlikud, seltskondlikud, moraalsed, poliitilised, teaduslikud
ja religioossed traditsioonid viivad dogmatismini, konservatismini,
kivinenud põhimõtete ja eelarvamusteni ning erinevat
liiki fanatismini.
Tahtmises kõik süsteemi viia on
alati mingil määral ebaausust - nimelt sellepärast,
et sellega lihtsustatakse kõike elavat kogu tema mitmekesisuses.
(F. Nietche)
Alati, kui tunneme lõppkokkuvõttes ebaoluliste
tegevuste juures irratsionaalselt, et me tingimata peame need
sooritama, peaksime endalt küsima, millise olulise probleemi
käsitamisest või millise otsuse langetamisest loodame
sel kombel pääseda.
Sundusega inimesed patustavad rohkem tegematajätmisega
kui millegi tegemisega - tegematajätmisi on raskem tõestada.
Me küll täpselt ei tea, mida me mõõdame,
aga mida me mõõdame, seda mõõdame
täpselt (eksperimentaalpsühholoogilt)
Kes teab, mis teise inimese sisemuses toimub või toimunud
on? Õnnekombel on mõtted vabad ja kui piisavalt
veenvalt kinnitada, et kõik oli nii nagu taheti - kes
saab siis vastupidist tõestada?
Kui tuntakse end kitsikusse aetuna ja mingit väljapääsu
pole näha, siis tekib paaniline reaktsioon, "põgenemine
ettepoole", mis ei võimalda enam situatsiooni rahulikult
läbi mõelda.
Mida teha, et kohustuste ja lõplikkuse küsist
edukalt pääseda? Kõige kindlam meetod näib
olevat elada alati ainult käesolevale silmapilgule, nagu
poleks sel ei eelnevat ajalugu ega tagajärgi.
Hüsteeriliste inimeste põhiprobleemiks armastuses
ja partneritevahelistes suhetes võib pidada nende illusoorseid
ootusi ja lootusi armastusest, abielust ja vastassugupoolest.
Nõudvad hoiakud ja valmidus midagi anda ei ole neil tavaliselt
proportsionaalsed ning just see vallandab üha uusi pettumusi
(millest nad võiksid õppida, et nende põhihoiak
on ekslik, et paratamatult tulenevad sellest pettumused)
Niisiis eelkõige kaootiline, vastuoluline ja mõistetamatu
miljöö, juhendamise ja elutervete eeskujude puudumine
tingib selle, et lapsel ei ole millegi järgi orienteeruda,
tal puudub pidepunkt. Siis eelistab ta jäädagi vastutustundetuks
lapseks.
Vanemate eluterve suhe enda soolisusega on lapse jaoks üks
tähtsamaid faktoreid, et ta saaks identifitseeruda isaliku
ja meheliku isaga või emaliku ja naiseliku emaga.
Fakt, et mehelikkust ja naiselikkust erinevates kultruurides
väga erinevalt mõistetakse, peaks meile selgeks tegema,
et need rollid sõltuvad ajast ja ei ole bioloogiliste
asjaoludega ette antud, nagu enamasti arvame. Iga ühiskond
loob endale sellise mehe ja naise rolli, mida tema vajab ja sellega
tegeldakse laste kasvatuses algusest peale.
Neil puhkudel, kui teadusel on midagi inimese kohta öelda,
muutub teadus sageli teadvustamatult, aga mõnikord ka
täiesti teadlikult tendentslikuks.
Hüsteerilist käitumist võivad isiku soost
sõltumatult põhjustada rõhumine, alahindamine,
vabaduse puudumine, partneri ja ühiskonna sundused ning
mõistmatus.
Igasse inimestevahelisse suhtesse, igasse ülesandesse
või nõudesse saame suhtuda neljal erineval moel;
- me võime seda tunnetades sellest distantseeruda
- me võime sellega identifitseeruda
- võime seda seadusena enda õlgadele võtta
- võime püüda seda soovikohaselt muuta
Kõige rikkam eneseteostus on võimalik iseenda
olemuse baasil.
Täius ja täiuslikkus on need kaks inimeste ideaali,
millest kumbagi ei saavutata, millele me aga enda võimaluste
piires läheneda püüame.
|