Heiki Raudla - KODANIKU
RAAMAT
3. Kodanikuühiskond
3.1. Miks on vaja kodanikeühendusi?
Esindusdemokraatia elab nii Eestis kui mujal maailmas üle
teatavat kriisi. Seda näitab noorte inimeste valimistest
osavõtu madal protsent ja erakondade populaarsuse langus.
Eestis leitakse tavaliselt, et peamisteks põhjusteks on
vead valitsuse ja erakondade tegevuses ning meie noores demokraatias.
Samas näeme, et analoogilised probleemid on ka neis riikides,
kus demokraatia traditsioon on pikk ning kontroll riigivõimu
üle tugev.
Viimasel ajal kerkib aga järjest rohkem esile küsimus:
kui meil on esindusdemokraatia, siis keda ja kui hästi ta
ikkagi esindab?
Lahenduseks pakutakse välja ideed, et riigi ja omavalitsuse
ees seisvate küsimuste lahendamisel peaks järjest enam
kaasa lööma valitsusvälised ühendused ehk
kodanikeühendused.
Erakonnad pakuvad välja ideid, mis lähtuvad tihti traditsioonilistest
ideoloogiatest ja poliitilistest vaadetest. Kodanikuühendused
aga sõnastavad teatud nõudmisi ja vajadusi, lähtudes
omaenda huvidest, kogemustest ja positsioonidest ühiskonnas.
Kodanikuühiskonda ehk tsiviilühiskonda (ingl civil
society) seostatakse tänapäeval eelkõige
inimeste omaalgatuse, osaluse ja vastutusega ühiskonnas,
selle esmaseks eelduseks on demokraatlik riigikord ja arvamuste
vaba realiseerimine. Antiik-Kreekas tähendas kodanikuühiskond
kogu tsiviliseeritud ühiskonda, mitte mingit sellest eristatavat
osa. Viimasel ajal kasutatakse kodanikuühenduse asemel ka
nimetusi "mittetulundussektor" või "kolmas
sektor". Lisaks avalikule sektorile ja erasektorile võib
kolmas sektor pakkuda teenuseid ja anda inimestele tööd.
3.2. Survegrupid ja huvigrupid
Kodanikuühendused liidavad samuti endas teatud huvigruppe
nagu erakonnadki, kuid kui partei taotlus on haarata ja teostada
riiklikku võimu, siis huvigruppide poliitiline tegevus
taotleb riikliku võimuaparaadi mõjutamist ja suunamist.
Huvigruppide erivormiks on survegrupid, mis tegutsevad huvigruppidest
kitsamal sotsiaalsel või majanduslikul alusel ega oma
selget organisatsioonilist vormi. Oma tegevusega (lobitöö,
lobby) püüavad nad avaldada survet riiklikele
ja omavalitsusasutustele kitsalt omakasupüüdlike eesmärkide
saavutamiseks.
Ärilisi ringkondi esindavad survegrupid võivad taotleda
maksusoodustusi, riiklikke tellimusi jne. Survegruppide tegevuse
eesmärgiks võib olla nii seadusandliku kui täidesaatva
võimu mõjutamine. Sõltuvalt oma tegevuse
laadist, võivad survegrupid olla legaalse või kriminaalse
iseloomuga. Seega ulatuvad nende võtted otsesest pistiseandmisest
kuni sõbraliku naeratuseni välja. Nende lobitöö
poliitilistes ringkondades on seetõttu üldjuhul vajalik
ja kasulik nii riigivõimule kui ühiskonnale tervikuna,
sest sel teel saavad nii poliitikud kui ka ametnikud vajalikku
informatsiooni. Selle seisukoha kriitikud aga leiavad, et lobimine
tuleb kasuks vaid teatud gruppidele, mitte aga ühiskonnale
tervikuna.
Lobimine, lobitöö tegemine tuleneb inglisekeelsest
sõnast lobby (parlamendi eeskoda). Tavaliselt kohtusid
huvigruppide esindajad parlamendi vestibüülis saadikutega,
et sel teel nende otsuseid mõjutada. Tänapäeval
toimuvad sellised kohtumised väga erinevates kohtades, kusjuures
korraldajaks ja maksjaks on alati lobistid. Tihti kasutavad mitmesugused
organisatsioonid ja huvigrupid kinnimakstud lobiste. Mitmetes
riikides on püütud seaduse alusel sundida lobiste registreerima,
kuid need meetmed on alati jäänud poolikuteks.
3.3. Kodanikuühendused, riik ja omavalitused
Tänapäeva ühiskondades on huvigrupid koondunud
väga mitmesugustesse ühendustesse: seltsid, ühendused,
ametiliidud jne, mida kõike võib nimetada ka kolmandaks
sektoriks
Kolmanda sektori tegevus aitab lahendada ka sotsiaalseid ja majanduslikke
probleeme riigis, pakkudes mitmesuguseid teenuseid ja luues töökohti.
Kodanikuühiskonna institutsioonide hulka kuuluvad:
1. usuorganisatsioonid;
2. kodanikualgatusele pühendunud organisatsioonid;
3. isetegevuslikud kultuuri- ja harrastusühendused (seltsid);
4. mittetulunduslikud organisatsioonid (korteriühistud,
haridusseltsid jne).
Kodanikuühiskonna põhialuseks on omaalgatus. Kaasalöömine
seltsides, ametiliitudes, usuühingutes on vabatahtlik. Inimesed
osalevad neis selleks, et tunda end aktiivse ja kasuliku ühiskonnaliikmena,
tõhusamalt kaitsta oma õigusi ning veeta huvitavamalt
vaba aega. Sellest lähtudes on vajalik, et avalik võim
ja kolmas sektor teeksid tihedat koostööd. Paljudes
riikides toetavad nii keskvõim kui ka kohalik võim
kolmandat sektorit märkimisväärselt ning on loodud
süsteem nende rahaliseks toetamiseks. Riik ei ole ainult
võimukandjate mure, riik puudutab meid kõiki. Kasulik
ja vajalik on ka ärisektori ja kolmanda sektori koostöö.
Eesti ühiskond hakkas oma kodanikualgatuslikke ühendusi
looma eelkõige Saksa ja Soome eeskujul. Omariikluse puudumise
tõttu kujunesid kodanikuühendused kultuuriliseks
alternatiiviks võõrriiklikele võimustruktuuridele,
andes eestlastele võimaluse omal maal end vaimselt edendada
ning rahvusena säilitada ja omariikluseks ette valmistada.
XIX sajandi teisel poolel loodi Eestis massiliselt inimeste erinevaid
ühendusi ja seltse (muusikaseltsid, põllumeeste seltsid,
karskusseltsid, näiteseltsid jne).
Ka aastail 1920-1940 oli kodanikualgatuslike ühenduse sünd
ja tegevus aktiivne. Pärast 1934. aasta riigipööret
suruti poliitiline kodanikualgatus kodade süsteemi korporatiivsetesse
raamidesse, kuid 1936. aastal loodud Ühistegevuskoja tegevuse
tõttu olukord normaliseerus.
1940. aasta nõukogude okupatsioon lõpetas igasuguse
organiseeritud kodanikualgatuse: suleti kõik kultuuri-
ja haridusseltsid, noorsoo- ja üliõpilasühendused
jne. Nõukogude võim lõi riiklike organisatsioonide
võrgu, mis olid vaid näiliselt kodanikualgatuslikud.
1980. aastate lõpul sai kodanikualgatus uut indu: loodi
Eesti Muinsuskaitse Selts, Rahvarinne, Eesti Kodanike Komitee
jpt.
Tänapäeva kodanikuühiskond
Organisatsioone on väga palju, samuti on arvukalt väikeseid
seltse, aga suur hulk inimesi ei näe neis võimalusi
oma probleemide lahendamiseks (nõrk motivatsioon, kodanikuühendused
ei oska oma ettepanekuid piisavalt hästi formuleerida ega
ettepanekuid läbi suruda). Ka Eestis on probleemiks kodanikuühenduste
vähene toetamine erasfääri ja avaliku võimu
poolt.
Senisest enam on vajalik ka erinevate kodanikuorganisatsioonide
koostöö ja nende katusorganisatsioonide koostöö
nii omavahel kui ka riigi ja omavalitsustega. Kodanikuühiskonna
rahastamisel osalevad peale riigi (liiga vähe ja vähe
süstematiseeritult) veel äriettevõtted, eraisikud,
kodu- ja välismaised fondid jne. Paraku pole see siiski
piisav.
Ometi on kodanikuühiskond meile kõigile vajalik ja
seda eelkõige järgmistel põhjustel:
1. Kodanikuühiskonnas leiavad väljundi erinevad
huvid ja sotsiaalsed grupid. Seega hoiab ta ära võimu
monopoliseerumise. Tugev kodanikuühiskond täiendab
parteide tegevust ega lase neil liialt domineerida. Sel viisil
on ta otsekui omapoolseks demokraatia kestmajäämise
garantiiks.
2. Kodanikuühiskond arendab ka demokraatiale vajalikke väärtusi
nagu sallivus, algatuslikkus, koostöövõime.
3. Kodanikuühiskond aitab levitada informatsiooni, ilma
milleta pole võimalik edukalt poliitikas kaasa rääkida.
Seega võib öelda, et tugev kodanikuühiskond
on demokraatlikule valitsemisele nii eelduseks kui tagatiseks.
Tänapäeval levib järjest enam põhimõte,
et nii omavalitsused kui riigiasutused sõlmivad kodanikuühendustega
lepinguid teenuste osutamiseks (kultuuriüritused, koolitus
jne). Eelnevat arvestades võib öelda, et kodanikuühiskond
hõlmab kõiki väljaspool riiklikke struktuure
ja äri eksisteerivaid organisatsioone ja ühendusi.
Siia kuuluvad poliitikat mõjutavad liidud - huvigrupid,
ametiühingud, kutseühendused, etnilised ja religioossed
ühendused, üliõpilasorganisatsioonid, spordiklubid
ja kultuuriseltsid.
Arvestada tuleb sedagi, et kodanikuühiskond ei koosne ainult
üllastest üritustest ja tegijatest. Kodanikuühiskonnas
on nii halba kui head, sest paljud ühendused on reeglina
huvitatud üksikküsimuste lahendamisest, mitte aga huvide
tasakaalustamisest. Samuti seisavad paljud ühendused oma
liikmete majanduslike huvide eest. Üldjuhul aga aitab tugev
kodanikuühiskond edendada demokraatiat, distsiplineerida
riiki ja soodustada kodanike algatust ja poliitikas osalemist.
Kodanikuühiskonna puudumisel täidavad tühja koha
riikliku bürokraatia ametnikud.
3.4.
Varia
Demokraatlikes maades täidavadki nüüd kodanikuühendused
sedasama osa, mida aristokraatlikus ühiskonnas etendasid
võimsad üksikisikud, kes võrdsuse levides
silmapiirilt kadusid.
A. de Tocqueville
Poliitik mõtleb järgmistest valimistest, riigimees
järgmisest põlvkonnast.
J. F. Clark
Kui tahate, et midagi öeldaks, paluge meest. Kui tahate,
et midagi tehtaks, paluge naist.
M. Thatcher
Demokraatlikus riigis on asi palju keerulisem: selleks, et
ühendus suudaks ka mingit mõju avaldada, peab tal
olema üsna arvukalt liikmeid.
A. de Tocqueville
Tavalised inimesed on huvitatud ainult ajaviitmisest, need
aga, kel on mingil määral annet, on huvitatud aja kasutamisest.
A. Schopenhauer
Kaasaegses ühiskonnas ei tunta naabreid.
B. Disraeli
Ühiskond on see, kus vihkad naabrimeest ja ihaldad tema
naist.
D. R. Macaulay
Demokraatlikes maades on seltside loomise teadus kõigi
muude teaduste ema.
A. de Tocqueville
4. Vabadus ja selle piirid ühiskonnas
Vana-Kreeka filosoof Epiktetos väitis, et vaba on see,
kes elab nagu tahab. Ent lisas, et inimene on vaba, kui piirdub
sellega, mis on tema võimuses ega küünita valdkonda,
kus teda võidaks takistada.
Vabadusel on alati piirid. Piirikivide asukoht on läbi ajaloo
olnud poliitiline ja filosoofiline vaidlusküsimus. Nii oli
see sajandeid tagasi ja on ka praegu. Juba kauges minevikus jõudsid
paljud filosoofid järeldusele, et sunnivõimu omavad
poliitilised institutsioonid on vajalikud.
1748. aastal kirjutas prantsuse filosoof Charles de Montesquieu
oma raamatus "Seaduste vaimust" vabaduse kohta järgmiselt:
"On õige küll, et demokraatiates näib rahvas
tegevat, mis tahab, aga poliitiline vabadus ei seisne sugugi
mitte selles, et tehakse, mida tahetakse. Riigis, seega siis
ühiskonnas, kus on olemas seadused, saab vabadus seisneda
üksnes selles, et võidakse teha seda, mida peab tahtma,
ja et ei olda sunnitud tegema seda, mida ei pea tahtma. Tuleb
endale selgeks teha, mis asi on sõltumatus ja mis asi
on vabadus. Vabadus on õigus teha kõike, mida seadused
lubavad; ja kui mõni kodanik tohiks teha ka seda, mida
seadused keelavad, siis tal vabadust enam ei oleks, sest samasugune
voli oleks siis niikuinii ka igal teisel."
Selle seisukoha klassikaline esitus on John Stuart Milli essee
"Vabadusest" (On Liberty, 1859). Mill sõnastas
vabaduse piiride põhiprintsiibi järgmiselt: "Üksikisiku
või isikute vabadust piiraku ainult võimalik kahju,
mis selle vabaduse kasutamisest võib teisele inimesele
või teistele inimestele sündida." Ta lisas,
et igaüks on ühiskondliku kaitse eest midagi ühiskonnale
võlgu ja see nõuab, et kõik peavad teiste
suhtes järgima teatud käitumisjoont.
Mill tunnistas, et kooseksisteerimiseks on vaja teatud reegleid
ja seadusi. Kuid samas leidis ta, et ühiskond ei tohi sekkuda
tegevussfääri, mis puudutab ainult inimeste ennast.
Ta kirjutas järgmiselt: "Kuid kõikidest kõige
tugevam vastuargument avalikkuse sekkumisele puhtisiklikku ellu
on see, et kui ta tõesti sekkub, siis suure tõenäosusega
valesti ja vales kohas." Mill leidis, et poliitilised diskussioonid,
olenemata nende eesmärkidest, peavad olema lubatud igas
ühiskonnas. Ta leiab, et igasuguse diskussiooni summutamine
on eksimatuse eeldamine.
Milli teisedki arvamused on väga kaasaegsed. Mill näitas,
et seadused ei ole mingid inimese vabaduse piirajad, vaid hoopis
vastupidi - seaduste eesmärk on kinnitada ja kontrollida
inimeste õiguste täitmist.
Vabadus tähendab ühiskonnas inimese jaoks õigust
teha seda, mis ei sega teistel rakendamast sama õigust.
Kõige kergem on öelda, et see, mis pole rangelt ja
avalikult keelatud, on lubatud. Kui tekib kahtlus, mida vabadus
võib nõuda ja mida mitte, peab seadusel olema kõrgem
autoriteet.
Teisalt ei otsi me igapäevastes olukordades tegutsedes üles
seadust. Me lihtsalt tegutseme. Meie "vabaduse taju"
ise ütleb meile igal konkreetsel juhul, mis on õige
ja mis on vale. Seega pole vabadus piiratud ainult seadusega,
vaid suures osas ühiskonna moraaliga - tavade, kommete ja
kirjutamata seadustega.
Mill leidis, et kui inimeste tegevus, kui see ei puuduta ega
mõjuta kedagi muud peale tegija enda, ei vaja mingisugust
riigi ja ühiskonna kontrolli. Niipea, kui sellest tegevusest
võib mõni inimene kahju saada, on riigi sekkumine
igati õigustatud.
Inimese loomulik vabadus on saada haridust. Kui vanemad seda
ei paku, on see kuritegu nii lapse kui ka ühiskonna suhtes.
Kui vanemad ei suuda oma last ise harida, peab seda tegema riik.
Teiste huvide rikkumiseks peab Mill ka sellist perekondlikku
suhet, kus mehed omavad suurt võimu naiste üle.
Ajalooline kogemus näitab ühest seost poliitilise vabaduse
ja vabaturu vahel. Kui ühiskonnas ei kasutata majandustegevuse
korraldamisel vabaturu põhimõtteid, ei paista see
ka silma kõrge poliitilise vabaduse taseme poolest. Samas
vähendab vabadust ühiskonnas liigne võrdsustamine.
Ameerika filosoof Richard Pipes on kirjutanud selle kohta järgmist:
"Peamine ähvardus vabadusele ei tulene mitte türanniast,
vaid võrdsusest - võrdsusest, mida defineeritakse
ühetaolise tasustamisena. /.../ Hoolimata viimastel aastatel
Ühendriikides läbiviidud kiiduväärsetest
reformidest, on kogu heaoluriigi mõiste, nagu see XX sajandi
teisel poolel välja on kujunenud, vastuolus individuaalse
vabadusega, sest see võimaldab mitmesugustel ühiste
vajadustega rühmitustel ühineda ja nõuda õigust
nende vajaduste rahuldamiseks kogu ühiskonna kulul, selle
käigus pidevalt suurendades nende huvides tegutseva riigi
võimu. /.../ Tuleb meeles pidada, et kodanike majanduslikud
õigused (õigused omandile) on sama olulised kui
nende kodanikuõigused (õigused võrdsele
kohtlemisele) ja et tegelikult on need kaks lahutamatud."
4.1.
Vabadus ja demokraatia
Nagu kõigi demokraatlike riikide põhiseadustes,
on ka Eesti põhiseaduses kirjas, millised on iga isiku
vabadused ja millised on seejuures piirangud. Põhiseadus
ütleb, et õigusi ja vabadusi tohib piirata ainult
kooskõlas põhiseadusega. Näiteks igaühel
on õigus vabadusele ja isikupuutumatusele, kuid vabaduse
võib võtta ainult seaduses sätestatud juhtudel
ja korras. Igaühel on õigus vabale eneseteostusele,
aga samas peab ta selle kasutamisel arvestama teiste inimeste
õigusi ja vabadusi ning järgima seadust. Igaühel
on õigus vabalt levitada ideid, arvamusi, veendumusi ja
muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või
muul viisil. Seda seadust võib piirata avaliku korra,
kõlbluse, teiste inimeste õiguste ja vabaduste,
tervise, au ning hea nime kaitseks. Kokkuvõttes võib
öelda, et demokraatia kasvab välja eelkõige
veendumusest, et inimene on vaba.
Läbi aegade on usk vabadusse olnud demokraatia loomise koondumispunktiks.
Veelgi enam, vabadus on miski, millele inimesed on üle kogu
maailma ja kõikidel aegadel olnud valmis ohverdama elusid,
et seda saavutada või kaitsta. Viimastel sajanditel on
enamik ühiskondi pidanud vabadust vaidlustamatuks väärtuseks.
Kui see poleks nii, ei oleks ka Eesti püüelnud iseseisvuse
poole ega 1991. aastal taasiseseisvust saavutanud. Samas peame
arvestama, et vabadus tähendab vastutust ja seaduste täitmist,
et mitte kahjustada teiste inimeste ja kogu ühiskonna huve.
Vabadus tähendab seega valmisolekut seista silmitsi oma
tegude tagajärgedega. Iga inimese vastutustundetu tegu võib
tähendada, et kannatab teiste inimeste vabadus ja õigused. 4.2.Varia
Tee, mida suudad, sellega, mis sul on, seal, kus oled.
T. Roosevelt
Kui vaba ühiskond ei suuda aidata arvukaid vaeseid, siis
ei suuda ta päästa ka väheseid rikkaid.
J. F. Kennedy
Vabadus on öelda inimestele seda, mida nad kuulda ei
taha.
G. Orwell
Kui olete inimeselt riisunud kõik, ei ole ta enam teie
võimuses. Ta on jälle vaba.
A. Solzenitsõn
Keegi peale heade inimeste ei saa vabadust südamest armastada.
Teised ei armasta vabadust, vaid tegutsemisvabadust.
J. Milton
Vabadus algab irooniast.
V. Hugo
Mida rohkem harjumusi, seda vähem vabadust.
I. Kant
Vabas riigis on igal inimesel õigus oma arvamust välja
öelda ja teistel on õigus seda mitte kuulata.
Tundmatu
Mitte kunagi pole sõnavabadus nii väärtuslik
kui siis, kui mees lööb haamriga sõrme pihta.
Tundmatu
Inimesed on kodanikuvabaduseks valmis täpses vastavuses
nende valmisolekuga saada moraaliahelad oma himudele - samasuguses
vastavuses, nagu nende õiglusearmastus on üle saamas
nende saamahimust.
E. Burke
5. Inimõigused
Mõnda inimõiguspõhimõtet järgiti
juba antiikajal, ning mitte ainult Lääne kultuurides.
Põhimõttest, et ühiskonna alus on inimene,
lähtus nn loomuõigus, mille esimesi jõudsaid
arendajaid oli Aquino Thomas (1225-1274). Esimeseks inimõiguste
kaitse ürikuks võib pidada Inglise põhiseaduslikku
akti "Magna Charta Libertatumi" (1215).
Sajandeid hiljem õiguse olemusele palju tähelepanu
pööranud Thomas Hobbes (1588-1679) lähtus aga
sellest, et algselt loodi inimesed täiesti võrdsetena
nii füüsiliselt kui vaimselt ning igaühel neist
on võrdne "õigus kõigele".
John Locke'i (1632-1704) arvates on inimese õigused elule,
varandusele, vabadusele ja võrdsusele võõrandamatud.
Need õigused ja vabadused on ka riigile piiriks, millest
ta ei tohi üle astuda. Riik saab ühiskonda moodustavatelt
inimestelt vaid niipalju võimu, kui palju on seda tarvis
kodanikuõiguste (elu, tervis, vabadus, omand jmt) kaitseks.
Inimõiguste tänapäevase kontseptsiooni tekkeajaks
peetakse XVIII sajandit, mil sellealased põhimõtted
leidsid väljundi Prantsuse "Inimese ja kodaniku õiguste
deklaratsioonis" (1789) ning Ameerika Iseseisvuse Deklaratsioonis
(1791). Viimases öeldakse juba väga selgelt: "Me
peame ilmselgeks tõde, mille kohaselt kõik inimesed
on loodud võrdsetena ning looja on andnud neile võõrandamatud
õigused nagu elu, vabadus ja püüd õnnele".
Deklaratsioon kuulutab pidulikult, et eksisteerivad võõrandamatud
õigused, mille kaitseks luuaksegi riik.
5.1.
Inimõigused ja rahvusvaheline koostöö
See oli juba selgelt välja öeldud arusaam, et kodaniku
õigused on riigi õiguste ees ülimuslikumad.
Oluliselt arenesid inimõigused ka XX sajandi alguses.
1899. aastast pärineb sõdade humaansemaks muutmise
konventsioon ning 1907. aastast konventsioon haavatute, vangide
ja tsiviilisikute kaitseks sõjas. Rahvusvahelise koostöö
tulemusena sõlmiti 1906. aastal Bernis rahvusvahelised
tööõigusalased kokkulepped ning loodi Rahvusvaheline
Tööorganisatsioon (ILO - Inernational Labour Organization).
Esimese maailmasõja lõpetamiseks sõlmitud
Versailles' rahuleping sisaldas ka Rahvasteliidu pakti, mis ei
pööranud erilist tähelepanu inimõigustele,
kuid sisaldas nõude kaotada orjus ning kaitsta vähemusrahvusi
ja vähemususku. Loodi Alaline Rahvusvaheline Kohus Haagis.
Uude arengujärgu jõudsid inimõigused pärast
Teist maailmasõda. Maailm vajas garantiisid, et sõdadega
kaasnenud inimvihkajalikkus, genotsiid ja muud õudused
enam ei korduks. Just selleks loodigi Ühinenud Rahvaste
Organisatsioon (ÜRO). Juba 10. detsembril 1948. aastal võttis
ÜRO vastu Inimõiguste Ülddeklaratsiooni. Seda
päeva hakati kogu maailmas tähistama rahvusvaheliste
inimõiguste päevana.
Inimõiguste Ülddeklaratsiooni artiklis nr 1 on kirjas:
"Kõik inimesed sünnivad vabade ja võrdsetena
oma väärikuselt ja õigustelt. Neile on antud
mõistus ja südametunnistus ning nende suhtumist üksteisesse
peab kandma vendluse vaim."
Eesti jaoks omab erilist tähendust inimõiguste osas
Euroopa Nõukogu tegevus, eriti aga Euroopa Inimõiguste
Konventsioon (EIÕK), mis kirjutati alla Roomas 4. novembril
1950 (jõustus 1953), kus on kirjas iga liikmesriigis elava
inimese õigused ja vabadused. Euroopa Nõukogu juurde
asutati Euroopa Inimõiguste Komisjon (1954) ja Euroopa
Inimõiguste Kohus (1959). Inimõigusi käsitlevad
veel kümned lepingud ja konventsioonid, mis on sõlmitud
nii Euroopa kui kogu maailma jaoks.
Uuem rahvusvaheline konventsioon on Euroopa Sotsiaalharta, milles
on kindlaks määratud inimeste teatud sotsiaalsed õigused.
EIÕKs sisalduvad normid jagunevad kolme gruppi. Peatume
neil lühidalt.
Üldnormid:
- kohustus austada inimõigusi;
- karistamine seaduse alusel;
- diskrimineerimise keelamine;
- surmanuhtluse kaotamine jne.
- Normid, mis tagavad õiguse õigustele:
- õigus elule;
- piinamise keelamine;
- orjuse ja sunniviisilise töö keelamine;
- liikumisvabadus;
- õigus isikuvabadusele ja turvalisusele;
- sõnavabadus;
- õigus haridusele;
- õigus vabadele valimistele jne.
Normid, mis tagavad õigused õiguste kaitseks:
- õigus õiglasele kohtulikule arutamisele;
- teistkordse kohtumõistmise ja karistamise keelamine
jne.
Inimõigusi tagavad mitmesugused institutsioonid. ÜRO
tasandil: Inimõiguste Komitee jt, Euroopa tasandil Euroopa
Inimõiguste Komisjon, Euroopa Inimõiguste Kohus,
Euroopa Kohus, OSCE jt.
5.2.
Inimõigused ja Eesti
Eesti põhiseadus tagab kõik rahvusvaheliselt tunnustatud
inimõigused, lisaks sellele on Eesti viimase kümne
aasta jooksul ühinenud väga paljude inimõigusi
puudutavate lepingute ja konventsioonidega (konventsioon on kokkulepe
või leping, millest iga sellele allakirjutanud riik peab
kinni pidama): ÜRO põhikiri, Euroopa Inimõiguste
konventsioon, Laste õiguste konventsioon, Konventsioon
naiste diskrimineerimise mistahes vormide likvideerimise kohta
jpt.
Paljudes riikides kogu maailmas kaitstakse inimõigusi
ja vabadusi peamiselt neljal viisil: ühiskonnas loodud demokraatlikud
poliitilised institutsioonid ja elukorraldus, õiguslikud
garantiid ja kaitsemehhanismid, rahvusvaheline poliitilise koostöö
ja inimõiguste järelevalve tegevus inimeste kaudu,
kes teavad ja tunnevad oma õigusi ja vabadusi ning seisavad
aktiivselt nende eest.
10. detsembril 1992 asutati Eesti Inimõiguste Instituut,
mille üks põhiülesanne on jälgida inimõigusi
nii Eestis kui kogu maailmas.
5.3. Varia
Võrdsus on inimeste loodud süsteem. Me ei sünni
võrdsetena.
H. Arendt
Seal, kus lõpeb riik, algab inimene, kes pole ülearune.
F. Nietzsche
Inimesed ei hinda mitte õigusi, vaid eesõigusi.
H. L. Mencken
Minu õigus vehkida rusikaga lõpeb seal, kus
algab teise mehe nina.
O. W. Holmes
Inimesed nõuavad sõnavabadust, et võidelda
mõttevabaduse eest, mida nad reeglina vihkavad.
S. Kierkegaard
Võimaluste võrdsus on võrdne võimalus
tõestada ebavõrdseid andeid.
H. L Samuel
|