J. Krishnamurti - NÜÜDISAJA KULTUURIPROBLEEMID PEATÜKK
VII
Kas olete tähele pannud, et peaaegu igaüks soovib
maailma muuta. Ning kas olete tähele pannud, et samad inimesed
on kogu aeg isekeskis millegi üle tülis - ideede, varanduse,
rassi, kasti, seisundi või religiooni tõttu. Teie
vanemad, teie naabrid, ministrid ja bürokraadid - kas ei
ole need kõik auahned? Paremale positsioonile trügijad,
ning seetõttu alati kellegagi vastuolus? Kindlasti alles
siis, kui kogu võistlus on kõrvaldatud, valitseb
ühiskonnas rahu, kus igaüks meist saab elada õnnelikult
ja täis loomisvõimet.
Niisiis, kuidas saavutada rahu? Kas saavad eeskirjad, seadusandlus,
või oma mõistuse treening kõrvaldada auahnust?
Ühiskonnas võite lakata teistega võistlemast;
kuid kas sellega on lõppenud ka teie seesmine auahnus?
Ning kas on võimalik seda auahnust, mis toob inimestele
nii palju häda ja viletsust, endast juurtega välja
rebida? Ilmselt ei ole te varem selle üle pead murdnud,
sest keegi ei ole teiega sellest vestelnud. Kuid nüüd,
kui keegi teile sellest kõneleb, kas te ei tahaks järele
proovida, avastada, kas selles maailmas on üldse võimalik
rikkalikult, täiuslikult, loovalt elada ilma hukutava auahnuse
ja võitluse sunnita? Kas te ei sooviks teada, kuidas saab
elada nii, et teie enda elu ei lõhuks teise oma, ega heidaks
sellele varju? Arvame, et see on unistus, utoopia, mida kunagi
ei saa teostada. Kas me saame, teie ja mina, harilikud lihtsad
inimesed, evida selles maailmas loomisvõimet ilma auahnuse
hoovata, mis ilmneb igasugustes ihades võimu ja positsiooni
järele. Kui olete insener ainult sellepärast, et teenida
elatist, või sellepärast, et see oli teie vanemate
soov, siis on see tegelikult sunnitöö. Sund, ükspuha
mil kujul tekitab vasturääkivusi, lahkhelisid. Kuid
kui huviga pühendate end oma tööle, mitte selleks,
et tunnustust leida, vaid sellepärast, et armastate seda
teha, ega võistle teistega, siis ongi teil oskus teha
tööd armastusega töö vastu.
Noortel on sageli raske teada, mida nad suudaksid tõelise
huviga teha, sest nad soovivad teha nii palju asju. Kas armastate
tööd ennast või piirdub teie huvi ühiskonna
arvamusega sellest tööst? Kuidas saaks seda teada?
Kas pole kasvatuse esmane ülesanne aidata teid selle mõistmisel,
nii et täiskasvanuks sirgudes saaksite kohe kogu oma mõistuse,
südame ja keha pühendada tööle, mida huviga
teete?
Selle mõistmine, mida te teha armastate, eeldab arenenud
intelligentsust, sest kui kardate, et te ei suuda teenida elatist
ega ühineda selle mädaneva ühiskonnaga, siis te
ei mõista seda eales. Kuid kui te ei karda ega lase end
tõugata tavade kuristikku, siis leiate võimaluse
mõista, mida te tegelikult igatsete teha.
Kuid enamik meist kardab oma soovi läbi viia.
Niisiis, kasvatuse tõeline funktsioon on aidata teid üles
leida, mis on teie tõeline huviala, et saaksite sellele
anduda kogu oma hinge ja südamega, sest see loob inimväärikust,
pühib ära keskpärasuse, väiklase kodanliku
mentaliteedi.
Küsija: Kuidas võiksime oma igapäevasest
elust õigesti aru saada?
Krishnamurti: Kas arvate, et igapäevane elu on
üks asi ja tõde midagi muud? Kuid kas on tõde
igapäevasest elust eraldatud? Kas ei soovi te ometi elatist
teenida, kui suureks saate? Kas te sellepärast ei sooritagi
oma eksameid, et end ette valmistada elatise teenimiseks? Kuid
paljud inimesed ei ole üldse huvitatud sellest, missugusele
alale nad tööle asuvad, peaasi et saaks raha. Senikaua
kui nad ei ole veel tööd leidnud, ei ole nad huvitatud
kutseala sisust, olgu see siis sõduri, politseiniku, kohtuniku
või kavala ärimehe amet.
Kas pole tähtis selle tõelist väärtust
üles leida, mis sarnased rahateenimise allikad enesest kujutavad.
Sest tõelus on teie igapäevases elus, mitte sellest
eemal. Kuidas te räägite, mida ütlete, kuidas
naeratate, või olete kurikaval, mängides inimestega
ebaausat mängu - kõik see on tõde teie igapäevases
elus. Niisiis, enne kui saate sõduriks, poliitikuks, kohtunikuks
või ahneks ärimeheks, kas ei peaks te enne leidma
tõe, mis peitub neis kutsealades? Enne kui te ei näe
tõde selles, mida teete, ja ei ole juhitud sellest tõest,
ei kao korralagedus teie elust.
Arutame seda küsimust, kas peaksite sõduriks saama,
sest teised ametid on pisut keerulisemad. Unustame selle, mida
propaganda ja teised inimesed ütlevad ja küsime: mis
on tõde, mida sisaldab sõduri kutse? Kui inimene
saab sõduriks, siis peaks ta võitlema oma maa kaitsmiseks,
ta peaks oma mõistust distsiplineerima mitte mõtlemiseks,
vaid sõnakuulmiseks. Ta peab olema ette valmistatud, et
tappa või tapetud saada - kuid mille nimel? Ühe idee
nimel, mille kohta teatud inimesed, kas silmapaistvad või
tühised, on öelnud, et see on õige. Niisiis,
teist saab sõdur, et ennast ohverdada ja teisi tappa.
On see õige kutse? Ärge küsige teistelt, vaid
leidke tõde iseseisvalt. Teid on õpetatud ühe
uskumatu utoopia nimel tapma, just nagu see inimene, kes teile
seda õpetab, tunneks kogu tulevikku. Kas arvate, et tapmine
on õige kutse, ükspuha kas see toimub teie kodumaa
või mõne organiseeritud religiooni nimel? Kas tapmine
on üldse õige?
Niisiis, kui soovite avastada tõtt, selles nii olulises
protsessis, mis on teie endi elu, peate neid asju sügavalt
uurima, peate sellele andma kogu oma mõistuse ja südame.
Teil tuleb mõelda sõltumatult, ilma eelarvamuseta,
sest tõde ei asu elust eemal, see asub meie igapäevase
elu liikumises.
Küsija: Kas gurud, õpetajad ja pühakud
ei aita meid õigesti mediteerida?
Krishnamurti: Kas teate, mis on õige meditatsioon?
Kas te ei soovi seda õigsust iseseisvalt avastada? Ning
kas suudate kunagi seda tõde avastada, kui te vajate autoriteeti,
et teada saada, mis õige meditatsioon on?
See on oluline küsimus. Et avastada mediteerimisoskust,
peate tunnetama selle erakordse protsessi sügavust ja avarust,
mida nimetate mõtlemiseks. Kui tunnustate mõnd
autoriteeti, kes ütleb: "Mediteerige selles liinis,"
kas pole te siis ühe süsteemi või idee pime
teenija? Teie autoriteedi tunnustamine põhineb lootusel,
et mingit tulemust saavutada, kuid see ei ole meditatsioon.
Küsija: Mis on õpilase kohustus?
Krishnamurti: Mida tähendab sõna kohustus?
Kas kohustus isamaa vastu mõne poliitiku tõestuse
järgi? Kas kohustus isa ja ema vastu nende soovide järgi?
Vanemate nõudmised on tingitud nende kogemustest, tavadest
jms. Ning kes on õpilane? Kas on see koolis käiv
laps, kes loeb raamatuid, et oma eksameid sooritada? Või
on see uurija, kes õpib kogu elu?
Senikaua kui õpite, ei ole olemas õpetajat. Hetkel,
kui olete õpilane, ei ole kedagi, kes teid saab õpetada,
sest te õpite igast asjast. Langev leht mida tuul edasi
kannab; vee vulin ojas; linnu laul kõrgel taeva all; vaene,
kes möödub raske kandamiga; inimesed, kes arvavad,
et nad teavad kõike, mis elusse puutub - te õpite
neist kõigist, seetõttu ei ole olemas õpetajat,
ning teie ei ole järelkäija.
Niisiis, õpilase kohustus on õppida. Kuulus hispaania
maalikunstnik Goya kirjutas kõrges vanuses ühe oma
pildi alla: "Ma õpin veel". Võite õppida
raamatust, kuid see ei vii teid väga kaugele. Raamat saab
teile vaid seda anda, mis autoril on öelda. Kuid õppimisel,
mis tuleb enda teadlikkuse kaudu, ei ole piire, sest siis me
õpime kuulama ja tähele panema ja siis me õpime
kõigest: muusikast, inimeste jutust, miimikast, vihast,
auahnusest, ahnusest.
Küsija: Mis vahe on lugupidamise ja armastuse
vahel?
Krishnamurti: Kui kohale ilmub mõni silmapaistev isik,
kas olete tähele pannud, kuidas kõik tervitavad teda?
Te nimetate seda lugupidamiseks. Kuid selline lugupidamine kõlab
õõnsalt, tühjalt, sest tema taga peitub hirm
ja ahnus. Soovides midagi välja pressida, te asetate vaniku
tema kaela ümber. See pole lugupidamine, see on vaid raha
turul käimiseks. Te ei tunne lugupidamist oma vaeste ega
külaelanike vastu, vaid ainult nende vastu, kellelt loodate
midagi saada. Tegelikult on selline lugupidamine vaid hirm. See
ei ole lugupidamine. Kuid kui te südames on armastust, siis
on silmapaistvad isikud ja vaesed üheväärsed,
siis leiate lugupidamist ja kaastunnet nende kõigi vastu,
sest armastus ei küsi vastutasu.
Küsija: Ma olen täis vihkamist. Kas te ei
õpetaks mulle kuidas armastada?
Krishnamurti: Mitte keegi ei saa teid armastama õpetada.
Kui inimesi saaks armastama õpetada, kas ei oleks siis
maailm liiga lihtne? Kui saaksime raamatust armastust õppida
nagu matemaatikat, siis oleks maailm suurpärane. Seal poleks
viha, ekspluateerimist, sõdasid, jagunemist rikasteks
ja vaesteks ning me oleksime tõeliselt üksteise vastu
lahked. Kuid armastus ei ole nii kerge tulema. Kerge on vihata
ning viha liidab inimesi. Viha loob igat liiki fantastilisi plaane
ja koostööd. Kuid armastus on palju raskem. Te ei saa
õppida armastama, kuid te saate viha tähele panna
ning kõrvaldada seda oma elust. Ärge võidelge
viha vastu, ärge rääkige kui hirmus on inimesi
vihata, vaid nähke viha niisugusena nagu ta on. Ja siis
laske vihal kaduda, heitke ta kõrvale, sest vihas pole
midagi tähtsat. Tähtis on see, et te ei luba vihal
juuri ajada oma hinges. Kas mõistate? Teie hing on kui
väetatud maa ning kui annate vihal aega juurduda, siis see
levib kui umbrohi ning teil on palju tööd selle väljakitkumisega.
Kuid kui te ei anna probleemile küllaldaselt aega juurdumiseks,
siis ei ole sellel ruumi kasvamiseks ning ta närtsib ja
kaob. Kui julgustate viha, annate talle aega juuri ajada, kasvada,
valmida, siis muutub see hiiglaslikuks. Laske vihal mööduda
ja te leiate, et teie vaim muutub tundlikuks, kaob sentimentaalsus
ja seetõttu tunnete te armastust.
Mõistus saab sensatsioone ja igatsemisi taga ajada, kuid
mitte armastust. Armastus peab ise tulema hinge. Ning kui armastus
on juba olemas, siis ei saa teda jaotada meeleliseks ja jumalikuks;
see on lihtsalt armastus. See on armastuse erakordne omadus ning
see on ainus kvaliteet, mis toob totaalse arusaamise olemasolu
tervikust.
Küsija: Mis on õnn elus?
Krishnamurti: Õnn pole midagi niisugust, mida
suudate üles otsida: see on tulemus, lisasaadus. Kui ajate
õnne taga tema enda pärast, siis ei ole sel mõtet.
Õnn tuleb kutsumata, ning hetkel kui olete õnnest
teadlik, ei ole te enam õnnelik. Õnne tagaajamine
tähendab õnne lõppu. Õnn saab olla
vaid siis, kui "mina ise" oma nõuetega on kadunud.
Pühendate oma aja matemaatika, füüsika, bioloogia
jms. õppimisele, kuid kas teie ja teie õpetajad
pühendavad aega tõsisemate asjade üle järele
mõtlemisele? Kas istute kunagi rahulikult, selg väga
sirgelt, ilma nihelemata ja tunnete vaikuse kaunidust? Kas lasete
oma mõtetel rännata väljapool argiasju; avaralt,
kaugele, sügavale? See, mis maailmas toimub, on sama, mis
igal ühel meist sisimas toimub; mida oleme meie seda on
maailm. Kipume olema tülis, saamahimulised, ahned, armukadedad
ning mõistame kaasinimesi hukka; ning täpselt sama
toimub maailmas, ainult dramaatilisemalt, tooremalt. Kuid ei
teie ega te õpetajad pühenda aega nende asjade üle
järelemõtlemiseks. Totaalne revolutsioon, uue maailma
ehitamine, on ainult siis võimalik kui pühendate
päev päeva kõrval oma aega nende asjade tõsiseks
läbimõtlemiseks. Uut maailma on vaja luua kuid te
ei suuda luua kuni teie vaim ei ole ärkvel, valvav, avar.
Ning seetõttu on oluline, et pühendaksite oma aega
nende väga tõsiste asjade üle järelmõtlemiseks,
sest see järelemõtlemine annab rõõmu
ja õnnetunde.
Küsija: Mis on tõeline elu?
Krishnamurti: Tõeline elu on teha midagi, mida
teete kõige oma olemusega nii, et selles ei ole seesmisi
vasturääkivusi. Et puuduks jagelemine selle vahel,
mida teete ja selle vahel, mida enese arvates peaksite tegema.
Elu on siis täiesti kooskõlastatud protsess täis
tohutut rõõmu. Kuid see saab toimuda ainult siis
kui te pole psühholoogiliselt kellestki või mingist
ühiskonnast sõltuv, kui teis on täielikku seesmist
eraldumist, sest ainult siis on teil võimalik armastada
seda mida teete. Kui teil on armastus oma töö vastu,
siis sellest armastusest võrsub erakordne tunne loomisvõimeks.
|