JAMES W. SIRE - UNIVERSUMI UKSEL
9. Läbitunnetatud elu
Nüüdseks oleme läbi uurinud seitse peamist
maailmavaadet või kuus, kui me nihilismi ei arvesta, või
kaheksa, kui me võtame eraldi arvesse mõlemad eksistentsialismi
vormid. Või üheksa, kui me lisame lühidalt mainitud
animismi. Kuid kes on see, kes loendab? Me saaksime rohkendada
maailmavaadete arvu, nii et see igal ajahetkel vastaks universumi
teadlike asukate arvule või siis vastaks sellele kõigil
ajahetkedel, kui me võtame omaks idamaise mõtteviisi
või vaatleme universumit igaviku vaatepunktist. Vastupidiselt
saaksime öelda, et on olemas üks põhiline maailmavaade,
mida saab väljendada ühe lausega: Igaühel on mingi
maailmavaade!
Siiski võime küsida, kas need on ainsad valikud?
Kuhu jääb playboy-filosoofia? Ja kuidas on lugu kunstnikuga,
kes "loob" elu kaosest korda? Neil võimalustel
on kindlasti oma pooldajad. Siiski, kui uurime neid võimalusi
eraldi, leiame, et nad on meie poolt juba läbi arutatud
mõtteviiside alajaotused või erivariandid. Hedonistlik
playboy-filosoofia on naturalismi jämedakoeline variant.
Inimesed on seksimasinad; õlitage neid, määrige
neid, pange nad liikuma ja tundke naudingut. Ooh! Puhta naturalismi
puhul on hea see, mis teile hea tunde loob ning heal juhul kellelegi
teisele viga ei tee.
Estetism - maailmavaade, mis on isikul, kes loob elust kunsti,
et kaosele vormi ning absurdile tähendust anda - on tunduvalt
komplitseeritum ja ligitõmbavam. Selle pooldajad (sellised
kirjanikud ja kunstnikud nagu Walter Pater 19. sajandi lõpul
ning Ernest Hemingway, Hermann Hesse, James Joyce, Wallace Stevens,
Somerset Maugham, Pablo Picasso ja Leonard Bernstein meie sajandil)
on sageli ise äärmiselt võluvad ja isegi karismaatilised
inimesed. Kui estetism on eksistentsialismi vorm, mille puhul
kunstnik loob väärtust, andes universumile teatud formaalsuse
ja korra.
Hemingway tüüpkangelane on siin heaks näiteks.
Tema eetikanormid ei ole traditsionaalsed, kuid nad on järjekindlad.
Ta elab omaenese ja mitte teiste tehtud seaduste järgi.
Sellele maailmavaatele on professionaalsema mõõtme
andnud Humphrey Bogarti rollid filmides Key Largo, Casablanca
ja The Treasure of the Sierra Madre, samuti on nad estetismi
teatud elustiilina turule toonud. Sellest hoolimata on estetism
lihtsalt üks ateistliku eksistentsialismi eri tüüp,
kus inimesed valivad endale oma väärtused ning loovad
ennast oma valikute ja tegude kaudu. Kuuendas peatükis nägime,
kuhu see viib.
Fakt on see, et kuigi maailmavaated tunduvad algul üha rohkenevat,
tulenevad nad vastustest küsimustele, millele on ainult
teatud kindel arv vastuseid. Näiteks esmase reaalsuse kohta
käivale küsimusele saab anda ainult kaks põhimõttelist
vastust: Kas universum, mis eksisteerib ning on alati eksisteerinud
iseenesest, või transtsendentne Jumal, kes eksisteerib
ise ja on alati eksisteerinud. Viimast väidavad teism ja
deism; naturalism, Ida panteistlik monism ja New Age toetavad
esimest väidet. Nagu üks 20. sajandi evangelist on
öelnud, on meie poolt kogetaval universumil isiksuslik päritolu
või on see ebaisiksuslikkuse ja aja ja juhuse produkt.1
Või võtkem üks teine näide. On vaid kaks
võimalust vastata küsimusele tõekindla teadmise
võimalikkuse kohta: Reaalsuse loomusest võib midagi
kas teada või mitte teada. Kui mingisugune teadmine on
võimalik, siis keel, milles see teadmine on väljendatud,
on mingisuguses ühemõttelises seoses reaalsusega
ning rakendub mittevasturääkivuse printsiip.
Öelda, et me võime teada millegi tõesust,
ei tähenda seda, et me pruugiksime teada kogu tõde.
Igasugune teadmine võib alati muutuda täpsemaks,
kuid kui see on tõene teadmine, peab algses täpsustamata
kontseptsioonis olema vähemalt üks iva tõtt.
Selle kontseptsiooni mingi aspekt peab säilitama oma algse
kuju, või ei olnud tegu teadmisega. Näiteks arvasid
inimesed vanasti, et Päike liigub taevas. Me teame, et Päike
seisab paigal ning Maa pöörleb. Kuid meie teadmise
osaks on ka varem tehtud tähelepanekus sisalduv tõde:
Päike tundub meile tõusvat samamoodi, nagu ta tundus
inimestele vanasti. Igal juhul, kui reaalsuse kohta on üldse
võimalik midagi teada, siis välistab see kontseptuaalse
relativismi poolt pakutava lõputu arvu seletusi. Viimase
süsteemi puhul ei või me teada, milline on tegelik
olukord. Meid piiravad meie keele poolt seatud piirid. Põhiolemuselt
on see nihilism.
Ka aja mõiste puhul on tegu piiratud arvu valikutega.
Aeg on kas tsükliline või lineaarne, see kas kulgeb
kuhugi (s.t. on kordumatu) või pöördub igavesti
tagasi (ega eksisteeri seega tähendusliku kategooriana).
Samal viisil on võimalike valikute arv piiratud põhiliste
eetikat, metafüüsikat ja ellujäämist ning
surma puudutavate küsimuste puhul. Ja nii edasi.
Teisisõnu ei ole maailmavaadete arv lõputu. Näib,
et pluralistlikus ühiskonnas eksisteerib neid tohutul arvul,
kuid põhiprobleeme ning võimalikke valikuid on
tegelikult üpris vähe. Kogu see ala, nii nagu ma teda
kitsendanud olen, sisaldab kaheksat võimalikku valikut
(või seitset või kuut - meie loendamise probleem!).
Kusagil sellel alal on koht ka meie isiklikul valikul, kuid kui
käesolevas raamatus esitatud mõttekäik on õige,
siis ei pea meie valik pime olema.
Maailmavaate valimine
Kuidas siis on meil võimalik nende lõplike alternatiivide
vahel valikut teha? Mis võiks aidata meil valida maailmavaate
vahel, mis eeldab transtsendentse ja isikulise Jumala olemasolu,
ning teise maailmavaate vahel, mis seda ei eelda? Kindlasti on
eri võimaluste kirjeldamise ja kritiseerimise käigus
selgunud midagi ka minu enda vaatest selle küsimuse kohta.
Siiski on nüüd aeg see vaade selgelt esitada.
Kui me kõik ei lähtu eeldusest, et oma praeguses
olekus oleme ainsad universumi loojad ning sellele tähenduse
andjad - seisukoht, millel on isegi New Age'i maailmavaate
pooldajatest vähesed -, siis oleks kasulik esmaseks tööpõhimõtteks
võtta alandlikkus. Mistahes maailmavaade, mille me omaks
võtame, saab olema piiratud. Meie lõplikkus inimolenditena,
milleks meie inimlikkus siis ka ei osutuks, ei luba meil saavutada
ei täielikku täpsust selles, kuidas me oma maailmavaadet
mõistame ja väljendame, ega seda, et see oleks täielik
ja ammendav. Mõned tõed reaalsuse kohta lipsavad
meie kõige peenesilmalisematest intellektuaalsetest võrkudest
läbi ning meie võrkudes on auke, mida me isegi märganud
pole. Niisiis tuleb alustada alandlikkusest.
Kuid alandlikkus ei ole skeptitsism. Kui me tahame midagi teada,
siis peame eeldama, et me võime midagi teada. Ning see
eeldus toob kaasa teised elemendid, eelkõige niinimetatud
mõtlemisseadused: samasusseaduse, mittevasturääkivuse
seaduse ja välistatud kolmanda võimaluse seaduse.
Neid seadusi järgides oleme võimelised selgelt mõtlema
ning võime olla kindlad, et meie mõttekäik
on tõene. Need eeldused viivad seega esimese tunnuseni,
mis meie poolt omaksvõetaval maailmavaatel peaks olema:
sisemine intellektuaalne koherentsus. Selgelt on seda väljendanud
Wisconsini Ülikooli professor Keith Yandell: "Kui mingi
kontseptuaalse süsteemi üheks põhielemendiks
on (ühe või enama liikmega) loogiliselt ebajärjekindlate
väidete hulk, siis pole see süsteem tõene."2
Eelmistes peatükkides analüüsisime teiste maailmavaadete
kõrval deistlikku, naturalistlikku ja panteistlik-monistlikku
maailmavaadet. Kõik nad osutusid mõned suhtes (New
Age'i puhul lausa paljudes aspektides ebajärjekindlaiks.
Naturalistid väidavad, et ühelt poolt on universum
suletud, kinnitades samas, et teiselt poolt võivad inimolendid
selles ümberkorraldusi teha. Kui meie argument on õige,
siis, nagu nägime, peame oma keskkonna ümberkorraldamiseks
või ümberkujundamiseks oleme suutelised oma vahetust
keskkonnast kõrgemale tõusma. Kuid kuna naturalism
väidab, et me ei saa seda teha, on ta ebajärjekindel
ega saa olla tõene, vähemalt selle sõna tavalises
tähenduses.3
Teine adekvaatse maailmavaate tunnus on see, et ta peab olema
suuteline mõistma reaalsusest lähtuvaid andmeid,
iga tüüpi andmeid: neid, mida igaüks meist ammutab
oma teadlikust igapäevase elu kogemusest, neid, mida annab
kriitiline analüüs ning teaduslik uurimine, ja neid,
mida me saame teada teiste kogemustest. Kõiki neid andmeid
peab kõigepealt kõige madalamal tasemel hoolikalt
analüüsima (On see tõsikindel? On see illusoorne?).
Kuid kui andmed sellele proovile vastu peavad, siis peab meil
olema võimalik nendega oma maailmavaadet täiendada.
Kui vaim ei haihtu, hoolimata sellest, et teda uuritakse, peab
meie maailmavaates tema jaoks koht leiduma. Kui mõni inimene
äratatakse surnuist üles, peab meie süsteem selgitama,
miks. Sel määral, mil meie maailmavaade andmeid eitab
või mõista ei suuda, muutub ta falsifitseerituks
või osutub vähemalt ebaadekvaatseks.
Just see naturalismile esitatud väljakutse on sundinud mõnesid
alternatiivina tunnistama teismi. Paljud on leidnud, et ajalooline
tõestusmaterjal Kristuse ülestõusmise ning
mitmete teiste imetegude kohta on nii kaalukas, et nad on ühe
kontseptuaalse süsteemi teise kasuks hüljanud. Ristiusku
pöördumistega kaasnevad eriti 20. sajandi intellektuaalide
puhul peaaegu alati muutused maailmavaates, sest patul, nii nagu
Piibel seda ette näeb, on nii intellektuaalne kui ka moraalne
mõõde.4
Kolmandaks peab adekvaatne maailmavaade suutma seletada seda,
mida ta väidab, et ta seletab. Näiteks seletavad mõned
naturalistid moraali ellujäämisvajadusega. Kuid nagu
me nägime, selgitab see moraalset omadust (peaks), viidates
vaid metafüüsilisele omadusele (on). Võibolla
peaks inimsugu ellujäämiseks moraali mõiste
välja arendama, kuid miks ta ellu jääma peaks?
Ning siin ei aita see, kui me vastame koos B. F. Skinneriga,
et kui me ellu ei jää, "siis on see meile halvem".
See püstitab vaid uue probleemi.
Niisiis, mingile maailmavaatele esitatavad põhiküsimused
on järgmised. Mis seletuse pakub ta faktile, et inimolendid
küll mõtlevad, kuid teevad seda katkendlikult, armastavad,
kuid ka vihkavad, on loovad, aga ka destruktiivsed, targad, kuid
sageli rumalad ja nii edasi? Mis seletab meie igatsust tõe
või eneseteostuse järele? Miks on vaid harva võimalik
saavutada täielikku mõnutunnet, nii nagu me seda
tunneme? Miks tahame tavaliselt ikka enamat: rohkem raha, rohkem
armastust, rohkem ekstaasi? Kuidas seletame oma inimlikku keeldumist
tegutseda amoraalselt?
Need on loomulikult hiiglaslikud küsimused. Kuid see ongi
see, milleks maailmavaadet vaja on: et sellistele küsimustele
vastata või leida vähemalt raamistikku, milles sellistele
küsimustele oleks võimalik vastata.
Lõpuks peab maailmavaade pakkuma subjektiivset rahuldust.
See peab vastama meie isiklikule vajadusele, nii nagu taldrikutäis
kuuma kaeraputru katkestab öise une poolt põhjustatud
paastu. Ma nimetan seda viimasena, sest see on kõige raskestitabatavam
omadus. Kui see tuleks esimesena, viitaks see sellele, et subjektiivsus
on kõige tähtsam tegur, ning püstitaks sellega
vaid uue probleemi. Öelda, et adekvaatne maailmavaade peab
rahuldav olema, viib vaid uute küsimusteni. Küsimus
on tegelikult, kuidas saab üks maailmavaade rahuldust pakkuda?
Ning ma arvan, et vastus on siin selge: Maailmavaade saab pakkuda
rahuldust, olles tõene. Sest kui me mõtleme või
isegi vaid õrnalt kahtlustame, et miski meie reaalsuse
mõistmisest on illusoorne, tekib pragu, mis võib
laieneda kahtluse kuristikuks ning viia meie maailma rahu lõhenemiseni
intellektuaalses kodusõjas. Ei, tõde on siiski
lõpuks ainus asi, mis rahuldust võib pakkuda. Kuid
mingi maailmavaate tõesuse määramiseks jõuame
tagasi kolme ülaltoodud tunnuse juurde: sisemine järjekindlus,
andmete adekvaatne tõlgendamine ning võime seletada
seda, mida me väidame end seletavat.
Siiski on subjektiivne rahuldus oluline ning see, mis meid oma
maailmavaadet uurima sunnib, võib olla just selle puudumine.
See ähmane ebamugav tunne, mis meil tekib, kui miski ei
sobi kokku, sunnib meid rahuldust otsima.5
Meie maailmavaate abil ei saa elada. Me matame
oma kahtlused maha, kuid nad tõusevad jälle pinnale.
Me kasutame maski, et oma ebakindlust varjata, kuid meie mask
langeb eest. Tegelikult avastame, et ainult siis, kui püüame
oma kahtlustele lahendust leida ning otsime tõde, hakkame
tundma tõelist rahuldust.
Kus me siis täna oleme? Võimalike maailmavaadete
hulga poolest on meil rohkesti valikuvõimalusi, kuid nagu
nägime, on need piiratud. Neist, mida oleme uurinud, tundub
kõigel, peale teismi, olevat tõsiseid puudusi.
Kui meie argument on õige olnud, siis ükski neist,
ei deism, naturalism, eksistentsialism, Ida panteistlik monism
ega New Age'i filosoofia, ei suuda adekvaatselt seletada
tõelise teadmise võimalikkust, välise universumi
eksisteerimist või eetiliste eristuste olemasolu. Omal
viisil viivad nad kõik mingi nihilismi vormini.
Uus pilk kristlikule teismile
Sellisest nihilismist on siiski üks väljapääs:
mitte sellest edasi minna, vaid pöörduda tagasi ühe
esimese ristteeni intellektuaalsel teekonnal. Ettepanek kaasaegne
mõte kõrvale heita ja pöörduda tagasi
17. sajandisse võib tänapäeval imelikuna tunduda.
Aga peame meeles pidama, et kristlik teism, nagu mina olen seda
defineerinud, hüljati mitte oma sisemise ebajärjekindluse
tõttu või seetõttu, et ta ei suutnud faktidele
seletust anda, vaid sellepärast, et teda mõisteti
vääriti, ei rakendatud olemasolevate probleemide lahendamiseks
või et ta unustati täielikult. Veelgi enam, kolm
sajandit tagasi ei hüljanud teismi mitte kõik. Kõikidel
akadeemilistel aladel: täppisteadustes ja humanitaaraladel,
tehnikas ja ärimaailmas on neid, kes on oma teismi võtnud
täie intellektuaalse tõsiduse ja austusega. Küsimused
ning küsitavused - tõepoolest, neid leidub ka teismis.
Ning seal on probleeme. Näib, et lõplik inimkond
peab olema küllalt alandlik tunnistama, et need saavad kõigi
maailmavaadete puhul alati olemas olema. Kuid teism seletab,
miks meil sellised küsimused ja probleemid on. Ta ei põhine
mitte minal ega kosmosel, vaid Jumalal, kes on transtsendentne
kõige üle, lõputul-isikulisel Jumalal, kelles
leiab oma päritolu kogu mõistus, kogu headus, kogu
lootus, kogu armastus, kogu reaalsus ja kõik eristused.
See annab raamistiku, milles meil on võimalik leida tähendust
ning tähtsust. See peab vastu adekvaatse maailmavaate neljakordsele
proovile.
Gerald Manley Hopkins, 19. sajandi jesuiidi luuletaja, kelle
enese intellektuaalne teekond pakub hämmastavat pilti sellest,
kuidas otsiv vaim ja süda võivad leida puhkepaiga,
on jätnud meile rikka luulepärandi, mis kehastab kristlikku
maailmavaadet. Ma arvan, et mitte ükski neist ei taba paremini
kristliku teismi tundetooni kui "God's Grandeur".
Muidugi võiks selle eluvaate isiklikest ja teoloogilistest
dimensioonidest palju pikemalt rääkida.6 Kristliku teismi tunnistamine ainult intellektuaalse
konstruktsioonina ei tähenda veel selle täielikku omaksvõtmist.
Selle maailmavaate mõistmisel ning sellega elamisel on
sügavalt isiklik mõõde, mis tuleneb meie tunnistusest,
et me oleme Jumala loodud olenditena Jumalast isiklikult sõltuvad,
et oleme isiklikult mässanud Jumala vastu ja et me isiklikult
sõltume Jumalast Temaga osaduse taastamisel. Ning see
tähendab Kristuse tunnistamist nii meie orjusest Vabastajana
kui me tuleviku Issandana.
Olla kristlik teist ei tähenda vaid mingi intellektuaalse
maailmavaate tunnistamist. See on isiklik pühendumus lõputule-isikulisele
Universumi Issandale. Ning see viib läbitunnetatud elule,
mis on vägagi elamist väärt.
Järgmine peatükk: Märkused
|